סוגי שיניים תותבות

תותבת מיידית

תותבת מיידית הינה תותבת המותקנת מיידית לאחר עקירה של שיניים – היא יכולה להיות תותבת מיידית חלקית או תותבת מיידית שלמה . מטרת התותבת המיידית הינה לספק פתרון אסטטי מיידי באותם אזורים בהם נעקרו שיניים. לעיתים היא מותקנת מעל לאזור בו הושתלו שתלים (ולא ניתן להרכיב עליהם כתרים באופן מיידי) ומאפשרת תפקוד ואסטטיקה.

תותבת שלמה נשלפת

תותבת שלמה נשלפת היא הפתרון הבסיסי והזול ביותר למצב של חוסר שיניים בכל הפה. במצב זה, נלקחת מידה אישית של הלסת והרקמות שמסביבה, ועל בסיס מידה זו מכינה המעבדה בסיס, עליו מוצבות שיניים מלאכותיות. התותבת עשויה ברוב המקרים מאקריל, לעתים בשילוב רשת מתכת לחיזוק. התותבת מעניקה פתרון אסתטי, אך היא אינה נוחה במיוחד – מכיוון שהצורך באחיזה דורש לעתים קרובות כיסוי של כל החיך (בתותבת עליונה) או שוליים רחבים (בתותבת תחתונה), והדבר גורם לאי-נוחות רבה, פגיעה בפונטיקה ובהנאה מן האכילה. בנוסף, גם לאחר כל אלה התותבות עשויות “לקפוץ” ברגע הכי לא מתאים, שכן אחיזתן אינה חד-משמעית. על מנת לנקות את התותבת הנשלפת, יש להוציאה מהפה, לצחצח אותה מחוץ לפה ולהשרות בנוזל חיטוי. כיום מקובל להוסיף תמיכה של שתלים גם לתותבות נשלפות, על-מנת לאפשר ישיבה טובה ובטוחה יותר של התותבת.

תותבת חלקית נשלפת

תותבת חלקית נשלפת היא פתרון זמני או קבוע לחסר של חלק מהשיניים בלסת. התותבת החלקית יכולה להישען על שיניים סמוכות באמצעות ווים מתכתיים, על גדמים של שיניים או על שתלים, והיא ניתנת להוצאה לצורך ניקוי. התותבת החלקית הנשלפת מספקת פתרון זול יחסית למטופל שלא ניתן מסיבה זו או אחרת להציע לו שיקום קבוע על-גבי שתלים. לעתים, זהו רק פתרון זמני לתקופת מעבר, למשל במקרה של השתלה מורכבת שלא ניתן לשקמה באופן מיידי – ויש לספק למטופל פתרון אסתטי למשך זמן ההמתנה.

תותבת גמישה נשלפת

תותבת גמישה היא תותבת המתאימה לאנשים הסובלים מרגישות גבוהה בחניכיים, הזקוקים לשיקום זמני או קבוע באמצעות תותבת חלקית – כלומר, נותרו בפיהם עוד שיניים עליהן יכולה התותבת הגמישה להישען. התותבת הגמישה עשויה מ-valplast (פולימר דמוי ניילון) – חומר אסתטי ונוח מאוד, שהינו אנטי-אלרגני ובעל גמישות המשפרת את אחיזתו בפה. יתרון נוסף של התותבת הנשלפת הגמישה הוא שגם הווים המאחזים שלה עשויים מאותו חומר ויכולים להיות בצבע לבן, דבר המסווה את התותבת בפה והופך אותה לפתרון אסתטי מצוין.

תותבת נתמכת שתלים

אם בעבר סבלו המטופלים מתותבות נשלפות שהיו יוצאות ממקומן ו”קופצות” מהפה בכל הזדמנות, היום מהווים השתלים פתרון גם עבור מטופלים הזקוקים לשיקום באמצעות תותבת. השתלים מאפשרים קיבוע טוב יותר של התותבת אל הלסת, באמצעות בר טלסקופי ומחברים מסוגים שונים, כך שניתן במקרים רבים לוותר על כיסוי החך ולתת למטופל תחושה נעימה ובטוחה יותר בעת הלעיסה והדיבור. התותבת עדיין נשלפת, וניתן להוציאה לצורך ניקוי. בנוסף, ניתן לבצע גם תותבת מוברגת לשתלים, אך במקרה זה יש צורך בניקוי קפדני מאוד מתחת לתותבת, ואף בביקורים קבועים אצל רופא השיניים או השיננית מדי שלושה חודשים, על-מנת להסיר את התותבת ולנקותה.

רוצה לשפר את איכות חייך?

ד"ר ניצן שלזינגר וצוות המרפאה מזמינים אותך לפגישת ייעוץ וצילומים בחינם!

השתלות שיניים - מידע נוסף

הרמת סינוס

הרמת סינוס הוא הליך כירורגי שבו מוספים עצם לסינוס על מנת לאפשר התקנה של שתל באזור השיניים הטוחנות שבלסת העליונה. בלסת העליונה מעל אזור השיניים

קרא עוד »

בניית עצם

הטכנולוגיה בשירות רפואת השיניים בעת ביצוע השתלת שיניים, מחדירים את השתל ומקבעים אותו בתוך עצם הלסת על מנת להרכיב עליו את הכתר, הגשר  או התותבות.

קרא עוד »
Call Now Button
×
דילוג לתוכן